MS Exel
- Jednoduchý nástroj na
- zadávanie
- formátovanie
- grafickú prezentáciu
- spracovanie údajov
- Využívané v oblasti:
- účtovníctva
- evidencie vnútorných zdrojov
- analýz
- cenotvorby
- Nezáleží na veľkosti spoločnosti
- MSP ale aj spoločnosti ako AT&T, IBM, T-Systems
Činnosti v MS Excel
- Práca s údajmi
- zadávanie + nastavenie overovania vstupných hodnôt
- formátovanie
- spracovanie – vzorce, prehľady (kontingenčné tabuľky, kontingenčné grafy, filtrácia)
- tlač
- V praxi
- automatizované spracovanie – využitie makier
- import, export údajov
- kontroly, štatistické spracovanie, prehľady, ...
Rozdiely 2007 a 2010
- Študijný materiál tvorený pre v. 2007
- Rozdiely medzi 2007 a 2010
- Zmena: Karta príkazov Súbor
- Nový
- Tlačiť
- Uložiť a odoslať
Základné jednotky v MS Excel
- súbor - zošit vytvorený aplikáciou MS Excel má príponu xlsx (pre verzie 2007-2010) a xls pre staršie verzie
- Hárok – 256stlpcov x 65536riadkov
- obsahuje rôzne typy objektov
- jeden hárok môže reprezentovať aj viac stránok (pri tlači)
- bunka - najmenšia časť zošita, ktorú môžeme napĺňať údajmi – 32000 znakov
- údaj – množina znakov, určitého typu (text, číslo, dátum, percento, ...)
- znak – jediný najmenšia položka, ktorú môžeme do bunky napísať
- objekt – graf, obrázok, tabuľka, ... (graficky reprezentované údaje)
Spôsoby zobrazenia zošitu
- Normálne
- pracovné zobrazenie, kde je vidieť najmä obsah buniek a formáty
- Rozloženie strany
- náhľad rozloženia údajov rozdelených na stránky (nastavených na Karte Rozloženie strany – Nastavenie strany)
- podobné náhľadu pred tlačou
Operácie s hárkami
- prostredníctvom voliča hárkov
- prepínanie medzi existujúcimi hárkami (kliknutím na jeho názov)
- vytvorenie (kliknutím na )
- premenovanie
- odstránenie
- kopírovanie/presun
- pravý klik na názov hárku
- voľba príkazu Presunúť alebo kopírovať... v kontextovom menu
- určenie zošita a umiestnenia listu
POZN.: pre vytvorenie kópie je potrebné zaškrtnúť políčko Vytvoriť kópiu
Operácie s bunkami
- dva možné stavy:
- editovanie obsahu a jeho formátu
- editovanie formátu
- napĺňanie
- jednej bunky – vpísaním hodnoty z klávesnice, kopírovaním, ...
- viacerých buniek – využitím príkazov kopírovania a napĺňania radov
- vloženie (v kontextovom menu danej bunky, príkaz Vložiť bunky)
- novej bunky
- skupiny buniek (riadku, stĺpca)
- odstránenie
- obsahu bunky
- formátu bunky
Operácie s bunkami
- editovanie obsahu a jeho formátu
- možné prepisovať hodnoty zobrazované v bunke
- dostupné iba príkazy na formátovanie textu (Formát bunky - Písmo)
- editovanie formátu
- hodnota v bunke sa nemení, ale mení sa jej vzhľad (farba písma, podfarbenie, orámovanie, formát hodnoty, ...) – dostupné všetky záložky v príkaze Formát bunky
Operácie s bunkami
- odstránenie
1.obsahu bunky – označením bunky a stlačením klávesy Delete, alebo voľbou príkazu Odstrániť
2.prostredníctvom príkazu Úpravy - Odstrániť
- Odstrániť všetko – odstráni hodnotu bunky aj jej formátovanie
- Odstrániť formáty – odstráni iba formáty, t.j. ohraničenie, typ čísla, ohraničenie, ... (hodnota ostáva zachovaná)
- Odstrániť obsah – totožné s postupom 1
Vytváranie obsahu buniek
- naplnením prostredníctvom klávesnice
- kopírovaním existujúcej bunky
- označením bunky – kopírovaním – označením cieľovej bunky – vložením
- označením bunky – kopírovaním – príkaz Prilepiť na karte Domov – voľba vyhovujúcej možnosti (všetko, vzorce, hodnoty, iba formáty a pod...)
Rýchle napĺňanie obsahu buniek
- vytvorenie postupnosti:
1.označenie „štartovacej“ bunky – pri prechode ponad štvorec v dolnom pravom roku bunky dôjde k zmene kurzora na tenký čierny štvorec
2.označenie „cieľovej“ oblasti pomocou pravého tlačidla myši
3.uvoľnenie tlačidla myši – zobrazenie kontextového menu
4.voľba vhodného príkazu
Formátovanie stĺpca, riadku
- Karta Domov skupina príkazov Bunky, príkaz Formát
- definovanie výšky riadku / šírky stĺpca a jeho prispôsobenie obsahu
- definovanie viditeľnosti stĺpca/riadku
- rýchle prispôsobenie šírky, výšky obsahu:
1.označenie hlavičiek skupiny riadkov/ stĺpcov
2.dvojklik nad niektorou z hlavičiek
- rovnaká šírka pre stĺpce / výška pre riadky (totožný postup)
1.označenie hlavičiek skupiny stĺpcov
2.presun hranice jedného z označených stĺpcov na vhodnú šírku
Vkladanie a formátovanie objektov:
- rôzne typy objektov:
- Tabuľka
- Obrázky
- ClipArt
- Tvar
- SmartArt
- Rôzne typy grafov
- Textové pole
- WordArt
- Rovnice
- Symboly ...
- vkladanie prostredníctvom príslušného príkazu na karte Vložiť
- editovanie prostredníctvom novozobrazených príkazov (Návrh, Formát, ...) na konci panelu s kartami príkazov
Výpočty v MS Excel
- vzorec vkladáme do bunky zobrazujúcej výsledok nejakej operácie
- vzorec je možné definovať vždy iba do jednej bunky!!!
- možnosti vytvorenia vzorca použitím:
- konštanty (napr. 0,19; 2 a pod.)
- adresácie - odkazom na hodnotu inej existujúcej bunky (A3, $B$5)
- operátorov (-,*,/,+, =, >, <, ...)
- existujúcej funkcie (Sum(A2:A4))
- vnorenej funkcie (Sum(Max(A2:A4);Min(A2:A4)))
- kombináciou všetkých predchádzajúcich (A1+Sum(A2:A4)*2)
Adresácia v MS Excel
- adresa = určenie pozície bunky v rámci hárku aplikácie MS Excel
- adresácia = odkaz na adresu existujúcej bunky (vďaka čomu vieme vo vzorcoch načítať obsah danej bunky)
- využívaná počas vytvárania a následného kopírovania vzorcov v tabuľkách
- tri základné typy adresácie:
- absolútna ($A$3) – odkaz z ľubovoľnej pozície v hárku na práve definovanú hodnotu
- zmiešaná ($A3, A$3)
- relatívna (A3)
- symbol $ definuje časť adresy, ktorá sa počas kopírovania vzorca nebude meniť v závislosti od umiestnenia cieľovej bunky
Funkcie v MS Excel
- môžeme používať rôzne typy funkcií dostupné prostredníctvom karty Vzorce
- parameter funkcie – hodnota, ktorú potrebujeme definovať, aby funkcia mohla správne „zbehnúť“ napr.: SUM(2;A3) – parametrami sú konštanta 2 a adresa bunky A3
- ukážka vloženej funkcie
- použitie funkcie:
1.vloženie = v bunke, ktorej chceme mať vzorec
2.príkaz Vložiť funkciu na karte Vzorce
3.výber vhodnej funkcie z dialógového okna Vloženie funkcie (zobrazený názov funkcie a v spodnej časti aj popis funkcie a jej tvar)
4.definovanie parametrov funkcie v okne Argumenty funkcie
5.potvrdenie vloženia funkcie tlačidlom OK
Skupiny funkcií
- matematické – sum, average, power, ...
- dátum a čas – today, now, ...
- textové – left, right, ...
Zápis vzorca pre výpočet
- Funkcia:
- Zápis súvislej oblasti: sum(A2:D26)
- Zápis nesúvislej oblasti: sum(A2:D26;F15)
- Vnorená funkcia:
- power(sum(A2:D26);2)
- Kombinácia:
- A26+power(sum(A2:D26);2)
+
využitie potrebného typu adresácie
Podmienené formátovanie
- Účel použitia:
- automatická zmena formátu bunky podľa definovaného pravidla
- sprehľadnenie zobrazenia veľkého množstva údajov v tabuľke na základe hodnoty v bunke
- Pravidlo podmieneného formátovania = podmienka, na základe ktorej MS Excel rozhoduje o priradení definovaného formátu danej bunke
- Postup definovania a použitia podmieneného formátovania:
1.Označenie množiny buniek, ktoré chceme podmienene formátovať
2.Karta Domov, skupina príkazov Štýly, príkaz Podmienené formáto- vanie
3.zobrazenie dostupných preddefinova- ných pravidiel
4.výber vhodného pravidla, alebo definovanie nového príkazom Nové pravidlo...
Filtrácia
- Automatický filter – možnosť zobrazenia iba tých údajov, ktoré spĺňajú podmienku filtrácie
- Postup:
1.označíme oblasť buniek, ktoré majú byť filtrované
2.karta Údaje, skupina Zoradiť a filtrovať
3.príkaz Filter
4.zobrazenie ponúk pre definova nie kritérií filtrácie (na začiatku každého stĺpca)
5.definovanie kritéria filtrovania (obdobné ako počas podmieneného formátovania)
Kontingenčná tabuľka
- tzv. pivot tabuľka
- komplexné zobrazenie obrovského množstva údajov
- nástroj na vytvorenie prehľadov podľa rozličných potrieb
- spotreba na jednotlivé položky v jednotlivých mesiacoch
- spotreba jednotlivými používateľmi
Kontingenčná tabuľka-postup
1.odstránime všetky údaje a formátovania, nadbytočné stĺpce a pod.
2.na pracovnom hárku označíme zdrojové údaje
3.na karte Vložiť, skupine Tabuľky, vyberieme položku Kontingenčná tabuľka
4.v zobrazenom dialógovom okne Vytvorenie kontingen-čnej tabuľky definujeme:
- rozsah zdrojových údajov (ak sme urobili krok 2, už je to preddefinované)
- umiestnenie výslednej tabuľky
5.v zobrazenej table Zoznam polí kontingenčnej tabuľ-ky volíme polia (názvy stĺpcov zdrojových údajov) a ich pozíciu v KT:
- Filter zostavy – na výber iba určitej podmnožiny údajov
- Menovky riadkov – zoskupenie údajov v riadkoch
- Menovky stĺpcov - zoskupenie údajov v riadkoch
- Hodnoty – výpočet výsledku s použitím súhrnnej funkcie (súčet, počet, priemer, maximum, minimum, súčin, ...)
6.Nadefinujeme ďalšie možnosti:
- zobrazenie súčtov a filtrov, zmena formátu výsledných hodnôt, medzisúčtov, skupín, výpočtových polí a pod.
Kontingenčná tabuľka - Obmedzenia
- nemôžu pochádzať z viacerých hárkov – potrebné predtým previesť zlúčenie do jedného hárku
- musia byť usporiadané do stĺpcov (nevhodné usporiadanie - ukážka) s rovnakým údajovým typom
Scenáre - vysvetlenie
- scenár = množina hodnôt uložených v programe Microsoft Excel, ktoré možno automaticky dosadiť do hárka
- nástroj tzv. citlivostnej analýzy
- využitie
- na predpovedanie výsledkov modelu pracovného hárka pomocou prepínania medzi scenármi (t.j. jednotlivými vopred definovanými hodnotami)
- napr.: vytvorenie ukážok rozpočtu s neznámymi hodnotami príjmov
Scenáre – vytvorenie
1.vytvorenie tabuľky s hodnotami
2.zadefinovanie hodnôt, ktoré budú slúžiť pre zmenu počas využívania scenára
3.karta Údaje, skupina Nástroje údajov, príkaz Analýza hypotéz - Správca scenárov...
4.tlačidlo Pridať - vytvorenie nového scenára
- Do poľa Názov scenára zadajte názov pre scenár
- Do poľa Zmeniť bunky zadajte odkazy na bunky, ktoré chcete zadávať/meniť hodnotu vo svojom scenári.
5.stlačenie tlačidla OK.
6.v dialógovom okne Hodnoty scenára – definovanie hodnôt, ktoré sa budú využívať v meniacich sa bunkách pre daný scenár
7.scenár sa vytvorí kliknutím na tlačidlo OK
- Poznámky:
- Ak chcete zachovať pôvodné hodnoty meniacich sa buniek, vytvorte scenár, v ktorom sa používajú tieto hodnoty buniek, ešte pred vytvorením iných scenárov, v ktorých sa používajú iné hodnoty.
- Ak chcete vytvoriť ďalšie scenáre, zopakujte kroky 4 až 7. Po skončení vytvárania scenárov kliknite na tlačidlo OK a potom kliknite na tlačidlo Zavrieť v dialógovom okne Správca scenárov.
- Ak chcete zabrániť úpravám scenára, keď je pracovný hárok zabezpečený, vyberte možnosť Zabrániť zmenám.
Scenáre – zobrazenie
1.karta Údaje, skupina Nástroje údajov, príkaz Analýza hypotéz - Správca scenárov...
2.voľba názvu zobrazovaného
3.tlačidlo Zobraziť
- zobrazí sa prepočet hodnôt podľa definície scenára
Scenáre – zobrazenie súhrnov
- viacero scenárov naraz:
- súhrnná zostavu scenárov
- kontingenčná tabuľka