MS Access

 

1.Eliminujte počítač 

- poznačte si potrebnú funkcionalitu tvoreného IS

vytvorte modely procesov, USE diagramy

zadefinujte potrebné vstupy a výstupy IS

2.Identifikujte triedy

- neskôr sa z nich stanú tabuľky databázy

- vychádzajte z popisu objektov

   ▪reálneho sveta – študenti, učitelia, ...

   ▪abstraktné – predmety, študijné odbory, ...

3.Definujte atribúty tried

- predstavujú

▪hlavičky stĺpcov tabuliek databázy

▪charakteristika danej triedy – napr. pre triedu Študent je to Meno, Priezvisko, Adresa, Dátum narodenia, MAIS číslo, e-mail, ...

MUSIA mať jedinečný názov (napr. MenoGarant, MenoStudent) aby počas práce db nedošlo k ich zámene

- sú silne závislé na uhle pohľadu a účele využitia systému – číslo topánok je pre študenta na univerzite zbytočné

- vyhýbajte sa poliam, ktoré by predstavovali:

   ▪vypočítateľné položky (napr. vek, priemerná známka, vyplatená mzda, ...)

   ▪duplicitu údajov z inej tabuľky

- definujte pole – IDENTIFIKÁTOR

   ▪špeciálny typ atribútu objektu

   ▪unikátny v celej tabuľke opisujúcej danú entitu

   ▪jeho hodnota nesmie byť nikdy prázdna (NULL) po celý čas existencie tabuľky

   ▪už raz zadaná hodnota tohto identifikátora v danom riadku sa nesmie zmeniť po celý čas existencie tabuľky

- kľúč

- identifikátor záznamov

- jednoznačne identifikuje riadky v tabuľke – PRIMÁRNY KĽÚČ tabuľky - NESMÚ EXISTOVAŤ DVA RIADKY S ROVNAKOU HODNOTOU IDENTIFIKÁTORA 

4.Identifikácia vzťahov medzi triedami – relácie

5.Trieda databázová tabuľka

- Atribúty triedy stĺpce tabuliek = Polia tabuľky

- Ak je pole komplikovanejšie (napr. Adresa) – rozdeliť na samostatné polia (Ulica, PSČ, Mesto, ...)

- Definovanie

   ▪primárneho kľúča tabuľky

   ▪vlastností polí tabuľky

6.Naplnenie tabuliek údajmi

- import z existujúceho súboru

- ručné naplnenie polí tabuľky

Porovnanie MS Exel a MS Access

- spoločné:

   ▪spracovávanie údajov v tabuľkách

   ▪možnosť triedenia (usporiadavania), filtrovania údajov

   ▪možnosť vyhodnocovania údajov

- výhody MS Access:

   ▪jednoduchá a efektívna tvorba zostáv a formulárov

   ▪možnosť nastavenia viacnásobných výberových kritérií

   ▪jednoduchšie udržiavanie stredných databáz

- ponúka:

   ▪základné nástroje pre správu relačných databáz (RDBMS – relational DBMS)

   ▪nástroje pre jednoduché vytvorenie aplikácií pre uľahčenie práce s databázou pod OS Windows

   ▪nástroje pre jednoduché vytvorenie formulárov, výstupných zostáv, a pod.

- obsahuje sprievodcov:

   ▪pre vytváranie tabuliek, dotazov, formulárov a zostáv

   ▪pre analýzu návrhu tabuliek

   ▪pre import dát z tabuľkového procesora, alebo textových dát

- obsahuje špeciálny programovací jazyk VBA – na vytvorenie aplikácií využívateľných viacerými používateľmi

- k vytvoreným aplikáciám umožňuje pripojenie dát v rôznych formátoch – údaje z databáz:

   ▪Paradox

   ▪MS FoxPro

   ▪alebo akoukoľvek DB na báze SQL, ktorá podporuje štandard ODBC (Open DB Connectivity)

- MS Access rozlišuje 6 typov objektov:

   ▪Tabuľky

▪slúžia na definovanie štruktúry usporiadania dát v DB

   ▪Dotazy

▪slúžia na čo najjednoduchšie vyhľadávanie, aktualizáciu, vkladanie alebo odstraňovanie údajov podľa zadefinovaných kritérií

   ▪Formulár

▪umožňuje jednoduché prezeranie existujúcich záznamov, pridávanie nových záznamov, ...

   ▪Report (Výstupná zostava)

▪umožňuje zobrazenie údajov podobne ako formuláre

▪určený pre formátovanie, výpočty a tlač vybraných dát

▪neumožňuje vkladať nové údaje do DB

   ▪Makro

▪automatické vykonávanie postupnosti určitých, vopred naprogramovaných, operácií

   ▪Modul

▪podobný makru, obsahujúci zložitejšie operácie

▪vytvorený programovacím jazykom VBA 

Pracovné prostredie v MS Access:
- dva základné náhľady na objekty databázy:

   ▪návrhové zobrazenie

   ▪zobrazenie údajového hárka

- každé umožňuje určité rozdielne operácie s objektmi DB

- prepínanie medzi nimi: Karta Domov - skupina Zobrazenia 

Návrhové zobrazenie

- okno zobrazujúce návrh:

   ▪tabuľky

   ▪dotazu

   ▪formulára

   ▪zostáv

   ▪makra

   ▪modulu

- možnosť:

   ▪vytvoriť nové DB objekty

   ▪zmeniť návrh existujúcich objektov

Zobrazenie údajového hárku:

- okno zobrazujúce dáta z:

   ▪pohľadu alebo uloženej procedúry v tvare stĺpcov a riadkov

   ▪tabuľky

   ▪formulára

   ▪dotazu

- možnosť meniť polia, pridávať dáta, odstraňovať dáta, vyhľadávať

Tabuľka

- tabuľka

   ▪mriežka, v ktorej uchovávame informácie v podobnej štruktúre ako v MS Excel

   ▪zložená z polí a záznamov

- MS Access umožňuje vytvorenie tabuliek tromi spôsobmi:

   ▪v návrhovom zobrazení

   ▪pomocou sprievodcu

   ▪vkladaním konkrétnych údajov

- tabuľka zložená z niekoľkých častí:

   ▪stĺpec zobrazujúci symbol priradeného kľúča

   ▪názov poľa

   ▪dátový typ poľa

   ▪popis poľa

   ▪vlastnosti poľa

- Zobrazujú sa iba polia a ich vlastnosti nie konkrétne záznamy !!!

Tvorba tabuľky:

- Voľba vhodného údajového typu poľa

   ▪na výber:

text (Text)

memo (Memo)

číslo (Number) 

dátum/čas (Date/Time)

mena (Currency) 

áno/nie (Yes/No)

automatické číslo (AutoNumber)

objekty OLE (OLE Object)

hypertextový odkaz (Hyperlink)

   pravidlá:

▪zvoľte “číslo” iba ak budete pole používať na výpočty

▪typ „Memo“ je vhodný na dlhé texty (poznámky)

▪ak máte pochybnosti, voľte „Text“

- definovanie veľkosti polí:

   potrebné ak je riziko nedostatku úložného priestoru

- nutné zmeniť preddefinovanú hodnotu ešte pred:

   pridaním údajov – môže dôjsť k „orezaniu“ hodnôt

   definovaním relácií medzi tabuľkami

Vstupná maska:

špeciálne prispôsobené formátovanie zadávaných hodnôt do daného poľa (napr. tvar OP, r.č., tel.č., PSČ, ...)

Popis:

názov poľa čitateľnejší pre používateľov databázy (MenoStudent Meno študenta)

Predvolená hodnota:

automaticky zadaná hodnota poľa, vytvorená ešte pred zadávaním hodnôt do záznamu

Overovacie pravidlo:

matematické/logické pravidlo, určené na kontrolu zadávaných hodnôt do daného poľa (napr. počet strán > 0)

Overovací text:

text, ktorý sa zobrazí pri porušení Overovacieho pravidla (napr. počet strán musí byť vyšší ako 0)

Práca s údajmi v tabuľke - zoradenie a filtrovanie údajov:

- obe činnosti slúžia na preusporiadanie a následné zobrazenie už usporiadaných údajov v tabuľke na karte Domov, skupina Zoradiť a filtrovať

   zoradenie (vzostupne/zostupne) preusporiada údaje podľa zvoleného poľa a následne zobrazí všetky záznamy v tabuľke

   filtrácia – zobrazí iba tie záznamy, ktoré vyhovujú zvoleným kritériám filtrácie

- typy filtrov:

   podľa výberu

▪v tabuľke vyberieme dané kritérium a klikneme na ikonu a vyberieme vhodnú formuláciu kritéria

▪možnosť viacnásobnej aplikácie – na dosiahnutie výberu špecifických záznamov

▪všetky filtre sa zrušia stlačením ikony a príkazu Vymazať filter zo zobrazenej ponuky

   podľa formulára

▪zobrazí sa tabuľka s názvami polí, bez konkrétnych záznamov

▪výber kritérií pomocou roletových ponúk v jednotlivých poliach

▪dostupný cez príkaz

▪aplikovanie filtra pomocou ikony

   rozšírený filter/zoradenie

▪dostupný cez príkaz

▪zobrazí sa návrhové zobrazenie filtra

▪výber vhodného:

  ▪poľa

  ▪spôsobu usporiadania

  ▪kritéria filtra

▪aplikovanie filtra pomocou ikony

- možnosť uloženia definície filtra (ešte pred samotnou filtráciou) ako dotaz

   ikona

   tlačidlo MS Office, príkaz Uložiť

   v ponuke príkazu Rozšírené, príkaz Uložiť ako dotaz

- možnosť aplikovania uloženého filtra:

   cez navigačnú tablu a typ objektu Dotazy

Relačná databáza:

- súbor navzájom súvisiacich tabuliek

- tabuľky sú spojené tzv. reláciami – „mosty komunikácie“ medzi tabuľkami

   ktorý odbor študujú daní študenti

   ktorý garant garantuje daný odbor, predmet

- vďaka reláciám nemusia byť všetky údaje uložené v jednej tabuľke db, ale vo viacerých – princíp eliminácie duplicity údajov

Relácia:

- „komunikačný“ most medzi tabuľkami databázy

- tvorená spoločným poľom dvoch súvisiacich tabuliek

- nástroj na:

   ▪ odstránenie duplicity údajov v db

   ▪ zachovanie integrity údajov v db 4

Štruktúrovanie údajov = usporiadanie údajov podľa definovaných pravidiel do logických množín

- Cieľ:

  zabezpečiť integritu údajov

   odstrániť duplicitu/redundanciu údajov

   získavanie informácií v správnom čase na správnom mieste

   vytvorenie prehľadných štruktúr údajov

   rýchla manipulácia s údajmi (úprava, prehliadanie, vyhľadávanie, ...)

- Odstránenie duplicity údajov - postupy:

   kompozícia – vytváranie relácií medzi tabuľkami

   dekompozícia – rozdelenie tabuľky na menšie celky prepojené reláciami

- dôležité:

   ▪zabezpečiť jedinečnosť záznamov v tabuľke (primárny kľúč)

   definovať spoločné pole oboch súvisiacich tabuliek

   definovať reláciu

Primárny kľúč:

- pole alebo skupina polí, ktorá slúži na jednoznačnú identifikáciu každého záznamu v tabuľke

- do polí s definovaným PK nie je možné vložiť žiadne duplicitné hodnoty alebo hodnoty NULL

Cudzí kľúč:

- použitie primárneho kľúča inej tabuľky pre vytvorenie spojenia medzi tabuľkami

POZN.: hodnota NULL = do poľa nie je vložená žiadna hodnota, alebo chýba 10

Definovanie relácií:

- pravidlá:

   názvy spájaných polí nemusia mať rovnaké názvy

   dátový typ oboch spájaných polí musí byť zhodný

- referenčná integrita - automatická kontrola, ktorá:

   zabezpečuje určitú logickosť údajov, napr.: nedovolí vytvoriť záznam o knihe vydanú neexistujúcim vydavateľstvom

   nedovolí vymazať záznam, ktorý je prepojený s inými v ďalších tabuľkách, napr.: nedovolí vymazať vydavateľstvo, ak evidujeme knihy ktoré vydalo 11

Dekompozícia:

- ak sa údaje v tab. opakujú, je potrebné atribúty rozdeliť na:

   ▪ prirodzené (popisujú priamo objekty triedy)

   ▪ tie, z ktorých možno vytvoriť nové objekty inej triedy (ktoré vieme spravovať osobitne)

Práca s údajmi:

- rozlišujeme prácu s údajmi:

   v jednej tabuľke

▪ pridávanie

▪ editovanie

▪ mazanie

▪ usporiadanie

▪ filtrácia, ...

   vo viacerých tabuľkách

▪ výber a zobrazovanie podľa špecifických kritérií

▪ aktualizácia, odstraňovanie, pridávanie podľa špecifických kritérií, ...

Dotaz:

- slúži na zobrazenie, úpravu a analýzu údajov rôznymi spôsobmi

- pomocou dotazov vieme:

   vyberať vyhovujúce údaje podľa zadaných kritérií

   vykonávať výpočty s jednotlivými záznamami na základe vzorcov a výsledky môžeme použiť tak ako potrebujeme (zobraziť, ...)

   vytvárať nové tabuľky

   automaticky spúšťať ďalší dotaz

   aktualizovať údaje v tabuľke

   čerpať údaje z ďalších zdrojov

- z angl. Query

- požiadavky na databázu ako celok alebo na akúkoľvek jej časť

- slúžia ako zdroj záznamov pre formuláre, zostavy a dátové listy

- základné typy:

   výberový

   parametrický

   krížový

   akčný

   SQL

Výberový dotaz:

- načíta údaje z jednej alebo niekoľkých tabuliek a výsledok zobrazí v dátovom liste

- používa sa na zoskupovanie záznamov, výpočet súčtov, počtov záznamov, priemerov a ďalších súhrnov (tzv. súhrnový dotaz)

Parametrický dotaz

- po jeho spustení za zobrazí dialógové okno očakávajúce konkrétnu hodnotu (kritérium pre výber záznamov počas vykonania dotazu)

- základný pre formuláre, zostavy, ... (používateľ si môže zvoliť vlastné kritérium výberu údajov)

Akčný dotaz

- vykonáva zmenu alebo presun viacerých záznamov v rámci jednej operácie

- poznáme 4 základné typy:

   ▪ Odstraňovací - na odstránenie skupiny záznamov z jednej alebo viacerých tabuliek na základe definovaných kritérií

   ▪ Aktualizačný - na vykonanie globálnych zmien v skupine záznamov z jednej alebo viacerých tabuliek

   ▪ Pridávací - slúži na pridanie skupiny záznamov z jednej alebo viacerých tabuliek vždy na koniec jednej alebo niekoľkých tabuliek

   ▪ Vytvárací - slúži na vytvorenie novej tabuľky z časti alebo zo všetkých údajov jednej alebo niekoľkých tab. 

SQL dotaz

- špecifické dotazy, ktoré nie je možné vytvoriť pomocou návrhového zobrazenia dotazu

- rozoznávame:

   ▪ Predávací - príkazy odosielané priamo na externý ODBC databázový server

   ▪ Definičný – vytvára, mení objekty v databáze

   ▪ Zjednocovací - umožňuje zlúčiť výsledky dvoch alebo viacerých výberových dotazov

   ▪ Poddotazy - príkazy SELECT (jazyk SQL) vo vnútri výberového alebo akčného dotazu

Vytváranie dotazov:

- dva spôsoby vytvárania dotazov:

   v návrhovom zobrazení

▪ možnosť ručne definovať dotaz a všetky jeho detaily

▪ rovnaký postup je možné použiť počas vytvárania všetkých dotazov (malé obmeny pre jednotlivé typy dotazov)

   pomocou sprievodcu

▪ postupnosť krokov, ktorá usmerňuje počas vytvorenia základného dotazu

▪ niektoré detaily je však nutné dodefinovať v návrhovom zobrazení dotazu

Zobrazovanie dotazov:

údajové zobrazenie:

   rovnaké ako údajový hárok tabuľky

   zobrazuje výsledné údaje po zadaní kritéria

návrhové zobrazenie:

   umožňuje vytvorenie celého dotazu od polí a tabuliek ktoré budeme využívať až po zadanie štruktúry dotazu a zadanie kritérií

zobrazenie SQL:

   obsahuje formuláciu dotazu (t.j. výber tabuľky, polí, definovanie kritérií a ďalších podmienok) pomocou príkazov jazyka SQL

 Vytváranie dotazov:

- tvorba dotazu v návrhovom zobrazení:

   Karta Vložiť, skupina Iné, príkaz Návrh dotazu

1. voľba tabuliek, z ktorých budeme vyberať polia pre dotaz

2. voľba polí obsahujúcich potrebné údaje

3. definovanie vlastností dotazu

4. spustenie dotazu - v závislosti od typu dotazu:

   nutné dotaz spustiť (akčné dotazy) - karta Nástroje dotazov/Návrh, skupina príkazov Výsledky a príkaz Spustiť

   prepnutím zo zobrazenie dátového listu (výberový, krížový)

- vlastnosti dotazu:

   Pole – názov poľa, ktoré budeme používať

   Tabuľka - názov tabuľky, v ktorej sa zvolené pole nachádza

   Zoradiť - spôsob usporiadavania záznamov podľa daného poľa

   Zobraziť - voľba zobrazenia/nezobrazenia používaného poľa (niektoré polia môžu slúžiťako pomocné počas výberu a preto nie jepotrebné ich zobrazovať)

   Kritériá, Alebo - definovanie kritérií dotazov a ich alternatív 

Výberový súhrnný dotaz:

- voľba pomocou príkazu Súčty v skupine Zobraziť alebo skryť

- v definícii dotazu pribudne riadok Celkom

- voľba z niekoľkých preddefinovaných výpočtov:

   ▪ Group By - rozdelenie záznamov do menších skupín podľa hodnôt v danom poli

   ▪ Sum - súčet hodnôt v poli

   ▪ Avg - priemer hodnôt v poli

   ▪ Min, Max - nájdenie min. a max. hodnoty v poli

   ▪ Count - určenie počtu hodnôt v poli (hodnoty NULL sa nepočítajú)

   ▪ StDev - smerodajná odchýlka hodnôt v poli

   ▪ Var - rozptyl hodnôt v poli

   ▪ First, Last - vráti prvý alebo posledný záznam poľa v ktorom robíme výpočet

   ▪ Výraz (Expression) - vytvorenie vypočítaného poľa, v ktorom vytvárame výpočet (používané, keď chceme vo výpočte použiť niekoľko funkcií)

   ▪ Kde (Where) - zadanie kritéria pre pole, ktoré nepoužívame na definíciu zoskupenia (výsledok takéhoto zoskupenia sa vo výsledku dotazu nezobrazuje)

 

Křížový dotaz

- na tvorbu krížovej/kontingenčnej tabuľky, kde aj riadky aj stĺpce výslednej tabuľky tvoria stĺpce existujúcich tabuliek danej databázy

- využíva pole Krížová tabuľka

Akčný dotaz

Aktualizačný dotaz:

   ▪ v definícii dotazu pribudne riadok Aktualizovať do

   ▪ hodnota vybraných (na základe definovaného kritéria) záznamov poľa na ktorú sa majú aktualizovať

Odstraňovací dotaz:

   ▪ v definícii dotazu pribudne riadok Odstrániť

   ▪ voľba z hodnôt kde, z

Formuláre a zostavy:

- uľahčujú zobrazenie, modifikáciu, pridávanie a mazanie údajov v databáze

   Formulár – optimalizovaný pre elektronické používanie

   Zostava – optimalizované pre tlač

-  založené na údajoch tabuľky alebo dotazu

Tvorba formulára a zostáv:

- Sprievodca

- Návrhové zobrazenie

   ▪ Nástroje na úpravu formulára

   ▪ Sprievodcovia pre pridanie tlačidiel

   ▪ Možnosť nastavení vlastností formulára

- Údajové zobrazenie